ABC analiza – strategija za uspješnije poslovanje

Mnoga poduzeća često se susreću s naizgled jednostavnim pitanjem: „Kako upravljati zalihama na optimalan način?“, no odgovori su sve samo ne jednostavni. Upravljanje zalihama ovisi o brojnim faktorima u poduzeću, no i tržišnim izazovima te društvenim okolnostima. Ipak, jedna metoda za upravljanje zalihama može se primijeniti u svim situacijama – ABC analiza zaliha.

ABC analiza

ABC analiza može se objasniti kao selekcija odnosno segmentiranje proizvoda, kupaca, dobavljača ili drugih elemenata bitnih za poduzeće u različite skupine, ovisno o njihovom značenju i važnosti.

Ovaj tip analize služi za povećanje produktivnosti i ekonomičnosti kroz usmjeravanje pozornosti na važne procese unutar poslovanja. U slučaju ABC analize zaliha, fokus je na bitnim procesima u lancu opskrbe, odnosno na usmjeravanju pažnje na odnos potražnje/zalihe/prodaje artikala sa zalihe.

Klasifikacija kao početna točka

Kada govorimo o ABC analizi zaliha, prvenstveno trebamo krenuti od klasifikacije artikala odnosno materijala. Klasifikacija ili segmentacija artikala koje imamo na skladištu ne bi smjela biti niti preopćenita niti previše detaljna.

Što to znači?

Primjerice, poduzeća koja prodaju proizvode bijele tehnike klasifikaciju mogu napraviti na osnovu aparata, tako da jednu grupu čine perilice rublja, drugu hladnjaci, treću pećnice. Ipak, takva nam klasifikacija neće biti dovoljna za dobru analizu prodaje. Kako ćete razlikovati perilicu rublja od 10kg kapaciteta s inverter motorom koja košta 800 eura od one koja ima 5kg i osnove postavke za 350 eura?

ABC analiza zaliha

Kvalitetna segmentacija čini grupe artikala sa sličnim cjenovnim i uporabnim karakteristikama. Neke od niti vodilja vam mogu biti namjena proizvoda (npr. rezervni dijelovi, pribor, potrošni materijal…) ili namjena materijala u proizvodnji (sirovine, poluproizvodi, proizvodi…). Podjelu možete napraviti i prema tome naručujete li zalihe lagerski ili po narudžbi. Klasifikacija mora biti odrađena planski i promišljeno, ovisno o tipu poslovanja te vrsti poduzeća.

Klasifikacija zaliha nije nepromjenjiva. Ovisno o rastu i razvoju poduzeća, mijenjaju se i potrebe za drugačijom segmentacijom zaliha. Upravo je zato potrebno stalno analizirati podatke, pratiti stanje zaliha i reagirati po potrebi.

Paretovo pravilo

Možda niste čuli za Pareta, no vjerojatno ste čuli za pravilo 80:20. Vilfredo Paredo je prije više od sto godina zaključio da 20% svjetskog stanovništva ima 80% svjetskog bogatstva. Pravilo 80:20 kasnije se proširilo na druga područja, pa tako možemo reći da 20% kupaca čini 80% prihoda, 20% vremena donosi 80% novaca, no i da 20% artikala na zalihama čini 80% prihoda.

ABC analiza zasniva se na Paretovom pravilu, koje nam pomaže da klasificiramo artikle sa zalihe. Pri tome nastaju 3 skupine zaliha- A, B i C kojima pridajemo različitu pažnju, ovisno o njihovoj važnosti.

ABC analiza

A, B i C – razlike u skupinama

ABC analiza primjenjuje se na osnovu poslovnih kriterija i značenja. Kada se ABC analiza koristi za kontrolu zaliha i planiranje nabave u poduzeću, artiklima se pristupa u odnosu na dva kriterija – njihovu vrijednost i količinu unutar zalihe. Koristeći navedene kriterije, većina poslovanja dobiva podjelu koja izgleda ovako:

  • Grupa A – artikli koji čine 10%-20% zaliha i 50%-70% prihoda
  • Grupa B – artikli koji čine 20% zaliha i 20% prihoda
  • Grupa C – artikli koji čine 60%-70% zaliha i 10%-30% prihoda.

Navedena analiza pokazuje kako se uspjeh poslovanja i optimizacija nabave može ostvariti usmjeravanjem veće pažnje na manje količine zaliha nego na velike količine.

Drugim riječima, grupa A artiklima čini mali dio zaliha, no najveći dio prihoda što ju čini najvažnijom u klasifikaciji. Artikle iz skupine A potrebno je stalno nadzirati, ažurirati podatke i pobrinuti se da ne dođe do nestašice zaliha.

Grupa B su artikli koji su sekundarni po važnosti, no potrebno ih je rutinski pratiti. U mnogim slučajevima, ovisno o situaciji na tržištu, artikli iz ove skupine mogu proći u skupinu A ili C, a to je trenutak koji je potrebno uočiti na vrijeme.

Posljednje, grupu C čine artikli čija je važnost po prihodima minimalna, stoga ih analiziramo periodično. Također, treba pripaziti da ne dođe do nepotrebnih troškova skladištenja, nekonkurentnih zaliha i slično.

ABC analiza pokazuje da se proizvodi koji čine 70% prihoda ne mogu i ne smiju tretirati isto kao proizvodi koji čine 10% prihoda. Kada bismo sve kategorije tretirali isto, trošili bismo previše vremena na artikle koji su neprofitabilni.

Paretovo pravilo

Uz ABC i pametna rješenja do uspjeha

Kvalitetna ABC analiza i redovito praćenje zaliha uz pomoć pametnih rješenja omogućuju da se upravljanje zaliha temelji na jasnim poslovnim podacima, a ne predviđanju. Ušteda vremena i novaca, veća produktivnost i smanjenje nepotrebnih troškova omogućuju brže ostvarivanje poslovnih ciljeva i više zadovoljstva za sve u poduzeću.