Poslovne formule koje morate znati ako želite uspjeti na tržištu

Biti poduzetnikom zahtijeva određeni skup vještina i znanja. Bez obzira na vrstu organizacije, od malih lokalnih poduzeća do velikih korporacija, pojedine poslovne formule mogu poslužiti kao vodiči za uspješno vođenje poslovanja.

Ove formule su temeljne smjernice koje poduzetnicima mogu pomoći u donošenju informiranih odluka, optimiziranju poslovnih procesa i postizanju željenih poslovnih ciljeva.

Poslovne formule za poslovni uspjeh

Ako ste vlasnik ili manager u poduzeću, određene termine poput KPI, CRM ili SEO jednostavno morate znati. Osim termina, postoje i formule koje vam mogu pomoći da jasno definirate svoje trenutno stanje na tržištu, kao i da prepoznate potencijalne boljke i prednosti poslovanja.

Da odmah riješimo sve nedoumice – za ove poslovne formule ne morate biti matematički stručnjak! Stoga, odvojite dvije minute i povećajte si šanse za rast na tržištu.

poslovne formule

#1 Neto dobit

Kako biste u svakom trenutku znali kako poduzeće posluje, važno je biti financijski pismen. Neto dobit jedan je od računovodstvenih termina koje je bitno prepoznavati, a označuje razliku između prihoda i rashoda u nekom razdoblju. Pojednostavljeno, neto dobit činio bi sav novac koji neko poduzeće ostvari u određenom periodu nakon što podmiri sve svoje troškove i plati poreze.

Formula neto dobiti glasi:

Neto dobit = bruto dobit – porezi – kamate – amortizacija – opći troškovi

S obzirom da je neto dobit konačni rezultat računa dobiti i gubitka poduzeća, naziva se još i rezultat godine.

ABC analiza

#2 Računovodstvena jednadžba

Jedna od jasno prepoznatljivih i istinitih formula u bilanci poduzeća je poslovna formula koju u ekonomiji nazivamo računovodstvena jednadžba. Ona glasi:

Imovina = obaveze + kapital

Drugim riječima, ukupnu imovinu tvrtke čini zbroj ukupnih obaveza i vlasničkog kapitala. Ova formula temelji se na dvostrukom knjigovodstvenom sustavu, što znači da bi sva imovina u knjigama trebala biti jednaka svim obavezama. Ako imovina ne odgovara zbroju obaveza i kapitala, nešto nije u redu te je potrebno provjeriti zašto bilanca nije točna.

Iako se ova formula najčešće koristi u računovodstvu, kroz nju poduzetnik može provjeriti vrijednost kapitala. U tom slučaju kapital čini razlika imovine i obaveza.

poslovne formule

#3 Povrat ulaganja

Jedan od popularnijih termina u poslovnom svijetu je ROI, return of investment ili povrat ulaganja. ROI formula najčešće se koristi za procjenu profitabilnosti nekog poduzeća. Interno, izračun povrata ulaganja pokazuje managerima koliko dobro ulažu i raspodjeljuju novac unutar poslovanja, dok eksterno, ROI pomaže investitorima donijeti odluku o ulaganju u neku tvrtku. Drugim riječima, povrat ulaganja pokazuje hoće li se željeno ulaganje isplatiti te na taj način sprječava loše poslovne odluke.

Ova važna poslovna formula ima jednostavnu jednadžbu:

ROI = (dobit od ulaganja – trošak ulaganja / trošak ulaganja ) x 100

S obzirom da se vrlo često koristi i spominje unutar marketinga, objasnimo ROI na marketinškom primjeru. Recimo da ste odlučili napraviti kampanju u koju ćete uložiti 500 eura. Kampanja je rezultirala prodajom i zaradom od 2000 eura. Prema izračunu, ROI je 300, što znači da ste uvećali svoje ulaganje čak 3 puta!

#4 Točka pokrića

Točka rentabilnosti ili točka pokrića je točka u kojem poduzeće ne posluje niti s gubitkom niti s dobiti, već se nalazi na nuli. Ovaj trenutak događa se kada je ukupna prodaja unutar nekog poslovanja jednaka ukupnim troškovima poslovanja.

Točka pokrića pomaže u utvrđivanju ciljeva, odnosno utvrđivanju koliko proizvoda ili usluga morate prodati kako ne biste poslovali u minus. Za izračun je potrebno znati fiksne i varijabilne troškove tvrtke te prodajnu cijenu po jedinici.

Točka pokrića = fiksni troškovi / (jedinična prodajna cijena – varijabilni troškovi po jedinici)

Primjerice, prodajete kavu. Cijena kave iznosi 2 eura, a varijabilni troškovi za jednu kavu (kava, voda, struja i rad) su 50 centi. Ukupni mjesečni troškovi poslovanja su 1200 eura. Kalkulacija: 1200 / (2-0.5) = 800. Točnije, da ne biste poslovali s gubitkom, mjesečno morate prodati 800 kava.

poslovne formule

#5 Trošak prodane robe

Ukoliko se bavite proizvodnjom, formula za izračun troška prodane robe ili usluga osnova je za utvrđivanje ima li poslovanje budućnost ili ne. Naime, ako je trošak prodane robe preveliki, poduzeće će poslovati s gubitkom.

Poslovna formula u određenom periodu glasi:

Trošak prodane robe = početne zalihe + prodaja + završne zalihe

Pripazite na brojeve i imajte na umu da u praksi završne zalihe nisu dobivene isključivo prodajom. Nekada se potkradu i nekurentne zalihe, što pokazuje kako je pametno upravljanje zalihama unutar poduzeća vrlo bitno za poslovni uspjeh.

Formule i rješenja

Razumijevanje poslovnih formula važno je za pregled poslovanja, no što kada formule pokažu negativne rezultate? Odgovor su agilno poslovanje i moderna digitalna tehnologija. Implementacija programskih rješenja koja prate stanje poslovanja i omogućuju uvid u financije, prodaju, zalihe i drugu analitiku može optimizirati poslovanje, kao i pomoći poduzeću da spriječi loše odluke i ostvari održivi uspjeh na tržištu.