Nekurentne zalihe u poduzeću

Iako su neophodne, zalihe u poduzeću mogu stvoriti puno problema. Preveliki troškovi, prenatrpana skladišta, pogrešne količine, mali broj obrtaja zaliha…možete li se sjetiti još nečega? Kako bi se navedeno spriječilo, optimalno upravljanje zalihama i briga o količini te vrsti zaliha sastavni su dio gotovo svakog poslovanja. Ipak, u mnogim slučajevima u poduzećima i dalje nastaju nekurentne zalihe.

Što su nekurentne zalihe?

Zalihe predstavljaju proizvode, poluproizvode i sirovine koji se prodaju i jedan su od ključnih čimbenika prometa i zarade poduzeća. Idealno, poduzeće bi svu količinu zaliha trebalo prodavati učestalo te obnavljati količine ovisno o brzini prodaje. Ipak, zbog neizvjesnosti tržišta, u praksi to nije uvijek tako te se zalihe često gomilaju i gube vrijednost stojeći na skladištu. Dio zaliha koji se ne može prodati ili ‘riješiti’ naziva se nekurentnim zalihama.

nekurentne zalihe

Nekurentne zalihe su dio robe i proizvoda koji su zastarjeli, nisu u funkciji ili su izgubili svoja potrebna svojstva te se zbog toga vrlo slabo prodaju ili se uopće ne mogu prodati. Najčešće se radi o isteku roka trajanja proizvoda, oštećenju, manjku, gubitku kvalitete proizvoda itd. U definiciji, nekurentne zalihe su nepoželjna vrsta zaliha koji imaju vrlo niski ili nikakav koeficijent obrtaja. Ovaj tip zaliha najčešće se uočava prilikom inventura u poduzeću. Tada se, na osnovu stanja robe, prodaju ‘u minus’ ili se uklanjaju iz skladišta. U oba slučaja, od nekurentnih zaliha tvrtka nema dobit.

Kako izbjeći probleme sa zalihama i porezom?

Nekurentne zalihe nemaju uporabnu vrijednost za poduzeće, stoga ih u poslovnim knjigama treba propisno zbrinuti ili uništiti. S obzirom da se vrijednosno usklađivanje zaliha ponekad koristi kao manipulacija poslovnim rezultatima, državni zakoni jasno definiraju pravila.

Zakon o porezu na dobit definira kako: „Rashodi smanjenja vrijednosti zaliha i financijske imovine priznaju se u razdoblju u kojemu je imovina prodana ili na drugi način uporabljena.“, a manjkovi zaliha priznaju se u visini utvrđenoj odlukom Hrvatske gospodarske komore.

nekurentne zalihe i porez

Rashod od vrijednosnog usklađenja zaliha je porezno priznat rashod ako u poreznom razdoblju zalihe koje su vrijednosno usklađene prodate, uništite ili poklonite. Treba istaknuti, ako robu koja se loše prodaje nekome poklanjate, kako bi navedeno bilo porezno priznato mora biti obavljeno u tuzemstvu udrugama i drugim osobama koje obavljaju općekorisnu djelatnost u skladu s posebnim propisima. Također, ako ste priznali pretporez na nabavi, prilikom darovanja robe mora se obračunati PDV.

U slučaju da poduzeće u tekućoj godini uskladi zalihe, ali ih ne uspije realizirati (prodati, uništiti ili pokloniti), obavljeno vrijednosno usklađenje bit će porezno nepriznato. Tada je potrebno uvećati poreznu osnovicu tekuće godine. Kada se u slijedećem poreznom razdoblju zalihe realiziraju, navedeno vrijednosno usklađenje postaje porezno priznat rashod i za taj iznos umanjuje poreznu osnovicu u prijavi poreza na dobit.

Metode realizacije i potencijalni problemi

U slučaju kada zalihe koje nemaju uporabnu vrijednost ostaju u financijskim izvještajima (bilanci), poduzeće posluje s problemima. Naime, na taj se način iskazuje imovina koja ne vrijedi, povećavaju se troškovi skladištenja i dolazi do problema u skladišnim procesima, nastaje oportunitetni trošak jer prostor skladišta nije optimalno upotrebljen, plaća se veći porez…

nekurentne zalihe u poduzeću

Kako bi se riješili nekurentnih zaliha, mnoga se poduzeća koriste raznim marketinškim i prodajnim metodama poput velikih akcija, sniženja cijena, opcijama 1 + 1 gratis i slično. U slučaju da se nekurentne zalihe nikako ne mogu prodati, mogu se zbrinuti na otpadu. Ipak, bacanje zaliha na otpad ni jednom poduzeću nije idealna opcija. Stoga, kako to spriječiti?

Prevencija i nadzor

S obzirom na to da nekurentne zalihe dovode do mnogih prethodno navedenih problema te nemaju ekonomsku koristi za poduzeće, važno je djelovati preventivno i na vrijeme ih izbjeći. To se postiže kroz strategiju nabave, razvijen sustav nadzora zaliha i pametnim planiranjem.

nadzor nad poslovanjem

Nasreću, danas postoje brojna poslovna rješenja koja omogućavaju automatizaciju procesa i detaljni pregled poslovanja uz detaljno praćenje zaliha. Pametno upravljanje zalihama može smanjiti nekurentne zalihe ili ih u potpunosti eliminirati, omogućavajući vam manje briga i više zarade.