Optimalna strategija nabave u 5 koraka

Kaže se kako je dobro planiranje pola posla i brojni primjeri iz poslovnog svijeta mogu to potvrditi. Kao jedna od najvažnijih poslovnih aktivnosti, planiranje uključuje promišljanje unaprijed i postavljanje ciljeva- kamo želimo stići i što želimo postići. Kako bi se svi ti ciljevi ostvarili, potrebna je dobra strategija. U slučaju nabave u poduzeću, zovemo je strategija nabave.

Što označava strategija nabave?

Nabavu možemo definirati kao poslovnu funkciju koja brine o lancu opskrbe, odnosno o opskrbi poduzeća materijalima, uslugama, informacijama i drugim resursima potrebnim za ostvarivanje poslovanja. Strategija nabave je definiran plan kako proces nabave organizirati optimalno, odnosno kako ostvariti postavljene ciljeve poduzeća brzo i uz što manje troškova. S obzirom da utječe na rezultate poduzeća i na konačni uspjeh, stvaranje strategije nabave treba shvatiti ozbiljno i promišljeno.

agencije za zapošljavanje

Strategija nabave u 5 koraka

1) Istraživanje kao prvi korak

Strategija nabave temelji se na podacima, opsežnoj analizi i istraživanju. Ustanovite što točno poduzeće treba za dobru uslugu, koji se proizvodi nabavljaju za koji odjel i za što će biti korišteni, koje su količine potrebne, koji je budžet raspoloživ i koje su najbolje ponude dobavljača. Također, usporedite ovogodišnje rezultate s prošlogodišnjima. Analiza nabave može se podijeliti u 4 osnovna tipa:

  1. Deskriptivna analiza koja nam govori što se dogodilo
  2. Dijagnostička analiza koja kaže zašto se nešto dogodilo
  3. Prediktivna analiza koja kaže što će se dogoditi
  4. Preskriptivna analiza koja kaže što bismo trebali napraviti

Dobro istraživanje i analiziranje podataka omogućuje postavljanje boljih i ostvarivih ciljeva, kao i upravljanje resursima i vremenom na optimalan način. Precizne podatke o poslovanju možete preuzeti iz raznih softverskih rješenja za poslovnu analizu.

2) Postavite jasne i mjerljive ciljeve

U definiranju bilo kakve strategije, bitno je znati što su glavni ciljevi. Ciljevi moraju biti jasno postavljeni te obavezno mjerljivi. Ukoliko imate mjerljive ciljeve i vidljive rezultate, moći ćete kontrolirati proces i analizirati njegovu uspješnost.

Redovito praćenje procesa nabave nužno je za ostvarivanje optimalnih rezultata. Ukoliko se u bilo kojem trenutku dogodi situacija u kojoj procijenite kako nema mjesta za napredovanje i poboljšanje procesa, krenite u ponovnu analizu, vraćajući se na sam početak. Strategija nabave bit će uspješna koliko je uspješan proces evaluacije ciljeva i rezultata.

optimalna strategija nabave

3) Definirajte obrasce komunikacije s dobavljačima

Dobri odnosi s dobavljačima ključni su za proces nabave, kao i za ostvarivanje rezultata. Stvaranje odnosa temeljenog na povjerenju jedan je od glavnih zadataka svih onih uključenih u management nabave. Strategija nabave mora imati definirane obrasce komunikacije s dobavljačima, što znači da unutar poduzeća morate jasno odrediti tko je za njih odgovoran. Odgovorne osobe trebale bi znati što se od njih očekuje i koje ćete taktike koristiti.

Preporuča se redovito održavanje odnosa i komunikacije, precizno izražavanje ciljeva te praćenje i dijeljenje rezultata s dobavljačima. Zajednička analiza može dovesti do novih ideja i još boljih odnosa, usmjerenih na zajedničko zadovoljstvo.

4) Odaberite pravu tehnologiju

Kada je strategija nabave dobro osmišljena i kada je svi zaposlenici u nabavi slijede, cijeli proces nabave trebao bi biti jednostavniji. Međutim, ukoliko nemate pravu tehnologiju, sav trud oko planiranja neće biti dovoljan za odličan rezultat.

Zaposlenici u nabavi moraju imati dobar alat koji će im omogućiti upravljanje cijelim procesom nabave s jednog mjesta, od zahtjeva robom, radovima, uslugama do zahtjeva za kreiranje ugovora. Rješenje za upravljanje nabavom omogućuje da djelatnici naruče potrebne proizvode i usluge, imajući kontrolu nad tim tko što naručuje. Na taj se način olakšava i ubrzava cijeli proces, smanjuje mogućnost pogrešaka i optimizira upravljanje resursima.

optimalna strategija nabave

5) Usmjerenost na krajnjeg kupca

Kao što smo naveli, proces planiranja nabave i stvaranja strategije temelji se na ostvarivanju ciljeva. Logično, prije nego što usmjerite pozornost na zalihe, lanac opskrbe, međuljudsku komunikaciju i proces nabave, razmislite o svojem krajnjem korisniku proizvoda ili usluga. U konačnici, zadovoljstvo korisnika i customer experience nikada nije bio važniji. Nabava postoji radi ostvarivanja želja i potreba korisnika, stoga je dobro posvetiti vrijeme na analizu ponašanja, demografskih obilježja i kupovnih navika klijenata.

Planovi nisu ništa, planiranje je sve. – Dwight D. Eisenhower

Planiranje je proces, a strategija nabave samo jedan njegov dio. Iako je bitno imati definirane korake i taktike, nipošto se nemojte ograničiti. Fleksibilnost i prilagođavanje novonastalim situacijama jako je bitno za održavanje konkurentnosti na tržištu. Uvijek pratite, uvijek se informirajte i uvijek imajte pouzdane partnere koji vam mogu pomoći ako u poslovnom procesu negdje zapnete. Sretno!