5 temelja uspješnog malog poduzeća

Mikro, mala te srednja poduzeća čine čak 99% svih poduzeća u Europi, a osiguravaju čak 2/3 radnih mjesta u privatnom sektoru. U Hrvatskoj su 2019. godine mala i srednja poduzeća činila 60.3% u ukupnom prihodu te također oko tri četvrtine zaposlenih. Zanimljivo, u izazovnoj i pandemijskoj 2020. godini broj malih poduzeća je još više narastao. Navedeno nam govori kako MSP čine bitan udio u cjelokupnom tržištu. Upravo je zato bitno znati kako krenuti i na kojim temeljima leži uspješno malo poduzeće.

uspješno malo poduzeće

Što je ustvari malo poduzeće?

Definicije kriterija za tvrtke nastaju na temelju broja zaposlenik i godišnjeg prometa. Malo poduzeće čini „manje od 50 zaposlenika i godišnji promet ili bilanca ispod 10 milijuna EUR“. Za usporedbu, mikro je manje od 10 zaposlenih i promet ili bilanca ispod 2 milijuna eura, a srednje je manje od 250 zaposlenih i promet ispod 50 milijuna ili bilanca ispod 43 milijuna eura.

Zašto nastaju mala poduzeća?

Najčešće prednosti malih poduzeća su tržišna prilagodljivost potražnji i uvjetima, odnosno fleksibilnost ponude. Motivacija se najčešće pronalazi u sigurnosti i neovisnosti. Osoba koja je osnivač poduzeća je najčešće i u potpunosti odgovorna za uspjeh. Samim time dolazimo do mogućnosti da u samostalnom poslu zaradite više nego zaposlenik negdje. Sve je moguće. Upravo su zato poduzetnici najčešće spremni na izazov i na rizik- osobe liderskih vještina koje stalno motivira želja za napretkom.

Temelji za uspješno malo poduzeće

# Ljudski resursi

Velike organizacije imaju svoje zasebne HR (human resource) odjele koji brinu za odabir i zadovoljstvo zaposlenika. U malim poduzećima tu ulogu najčešće preuzima poduzetnik. U samim poduzetničkim vodama, odabir pravih ljudi za vaše poslovanje je od ključne važnosti. Iako zaposlenike najčešće ne možete privući velikom plaćom, malo poduzeće ima prednost zajedništva. Poslovna kultura koja se stvori kroz međuljudske odnose temelj je uspješnosti malog poduzeća i jedna od najvažnijih karika za daljnji rast. Zaposlenici su vaš najvažniji resurs i kod odabira svojeg tima, imajte to na umu.

# Project Management

Koordinacija aktivnosti u poduzeću je temelj za napredak i ostvarivanje ciljeva, a u malom poduzeću je to jednostavnije postići nego u velikome. Više kontrole, lakši protok informacija i komunikacije kao i manje iznenadnih situacija omogućuju čvršću organizaciju. Rezultati project managementa ovise o osobi koja je za njega zadužena, stoga je važno znati koje su ključne osobine uspješnog project managera.

# Marketing, usluge, prodaja

Bez obzira kojeg je sektora vaše malo poduzeće, ono uvijek uključuje ili prodaju ili pružanje usluga. Kako bi navedeno krenulo, potrebno je u samom startu započeti s kvalitetnim marketingom. S obzirom da vam je cilj što više optimizirati troškove i povećati prihode, uzmite si vremena da razvijete dobru marketing strategiju.

Također, za uspješno malo poduzeće jako je važno u samim počecima razviti dobar customer experience. Danas je iskustvo kupaca važnije nego ikada i jedna pozitivna recenzija može vas podići, a loša gotovo skroz uništiti. Personalizirani marketing , kao i 24/7 usluga samo su mali koraci da vaše korisnike oduševite na svakom koraku.

# Računovodstvo i knjigovodstvo

Ostvarivanje prihoda znači da ste na dobrom putu, no u malim poduzećima sa zaradom dolazi i velika odgovornost. Upravo je zato bitno postaviti temelje računovodstva i knjigovodstva u poduzeću i pokušati si pomoći što je više moguće.

Ukoliko ste početnik u poduzetničkim vodama možete si smanjiti stres na dva načina: unajmljivanjem vanjskog servisa ili zapošljavanjem osobe s iskustvom. Nažalost, najčešće su obje opcije u startu preskupe, stoga si olakšajte jednostavnim softverima i digitalnim rješenjima.

Postoje razna poslovna rješenja koja za prihvatljiv budžet možete ukomponirati u svoje poduzeće i olakšati si poslovanje i početak. Elektronsko odobravanje ulaznih računa, upravljanje ugovorima, odobravanje nabave, lakši obračun plaće kada vaše poduzeće krene rasti,  praćenje zaliha ili praćenje plana nabave i proračuna samo su neki od njih.

5 temelja uspješnog malog poduzeća

# Razvojne metode

Business development, tj. poslovni razvoj temelji se na business inteligence (BI). Poslovna inteligencija ili BI je „skup metoda, tehnologija i strategija koja razna poduzeća koriste za analiziranje, prikupljanje i distribuciju podataka i informacija“. Poslovna inteligencija omogućuje jasan prikaz složenih poslovnih metrika i podataka, smanjujući troškove i utrošeno vrijeme. Jedan od najpoznatijih alata je Microsoftov Power BI koji vam u integraciji s poznatim ERP sustavom  omogućuje povećanje uspješnosti i učinkovitosti. Savjetujemo da se raspitate i razmislite o njegovom korištenju.

Vjetar u leđa

Mala poduzeća, zajedno s mikro i srednjim poduzećima čine stup gospodarstva Europe. Razvoj poduzetništva, napredak, inovacije, konkurentnost i zapošljavanje važni su za cjelokupnu ekonomiju, stoga je uspješnost MSP izrazito bitna. Vjerujte u sebe i ne dajte se pokolebati početnim izazovima. Uspješno malo poduzeće gradi se godinama, s dobrim planom, učeći iz iskustva. Sretno!